Saturday, October 24, 2009

**Pergi Kebun**

Hari ni adalah hari utk turn aku dan suami ke kebun utk meninjau pokok2 manggis dan durian yang sedang masak ranum dan menunggu masa utk dipetik..durian dah gugur tinggal kutip saja..Jadi jam 7 aku dah bersiap-siap dan suami plak ambil turn hujung mggu mandikan dan pakaikan anak2 sebelum kami jalan ke Ranau (tempat dimana dusun terletak)..Jam 9.00 kami ready utk gerak tapi aku tak yakin boleh panjat kebun tu dgn chevrolet wagon suamiku..sbb jalan ke Ranau tu berbukit apatah lagi nak menuju ke kebun. Jadi bapak mertuaku bagi pinjam kereta 4WD nyer supaya senang jugk utk bawak berkarung2 buah manggis dan durian utk dibawa turun.

Kami smpi sana dah jam 12.30. Sepupu dan my MIL pekerja dah dapat kumpul 7 karung manggis dan beberapa karung durian. Husband tak makan durian tapi dia suka manggis. Dia memang tak boleh bau durian pun. Aku jer yang suka makan durian. Manggis pun aku suka juga. Aku dan suami sempat menolong hanya 2 jam jer sbb sepupu dan yang lain pun dah bersiap nak pulang, tambahan lagi nmpk hair mcm nak hujan. Dgn membawa perut yang berusia hampir 6 bulan tak banyak yang mampu aku buat sbb semuanya berat2. Guni2 tu dah naik sumer atas kereta. Aku suka ke Ranau sbb pasti akan melalui pekan Kundasang( kaki G. Kinabalu) lebih sejuk dari Genting or even Cameron Highlands.

Tapi balik dari Ranau, perut aku jadi sakit, mungkin sbb makan durian banyak. Jadi esok tiada rancangan lagi untuk pergi ke mana. Mggu lepas aku dah bawak anak2 ke Zoo Lok Kawi. Sebelum aku hantr Zulakha ke sekolah aku nak explore dia pada jenis2 haiwan. Alhamdulillah nmpknya dia cepat igt dan skang byk haiwan yang dia recognize siap dgn bunyi lagi..Mudah-mudahan diterangkan hatinya supaya dia cepat menerima ilmu..Amin..

No comments:

Post a Comment